Aktive elever, medvirkning og mestring

Det at elevene er aktive er veldig annerledes enn at de er passive. Det gjør en stor forskjell at elevene er produsenter og ikke konsumenter. Det er gjennom utforskende og skapende virksomhet at eleven prosesserer et tema. Læringen skjer i eleven og gjennom den refleksjonen eleven gjør individuelt og sammen med andre.

Det er særskilt nyttig at elevene bruker språket sitt og setter ord på læringen, både sammen med medelever og sammen med lærer. Derfor er læringsdialog og underveisvurdering kritisk i lærerprosesser. Ved at elevene er aktive i læringsdialogene har de også mer medvirkning i eget læringsarbeid.

Når elevene produserer mer blir læringen og læreprosessen mer synlig. Dette legger godt tilrette for videreutvikling av vurderingspraksis. Det er fantastisk bra at læringsarbeidet blir mer transparent. Da er det enklere å snakke om hva man har jobbet med, hvordan man har jobbet, hva man har lært og hva man kan jobbe videre med. Vi ser at der det utvikles god delingskultur vokser refleksjonen omkring lærerprosessene. Egenvurdering, kameratvurdering, og lærers tilbake- og framovermelding har en helt naturlig plass i dette bildet.

Vår målsetting er å bidra til mer innovativ læring og undervisning. Derfor har vi laget mange tverrfaglige læringsopplegg som setter elevene i førersetet. Disse ligger på Whyzo.no og er gratis tilgjengelig for hele skolenorge.